1.1.2. Apibrėžimas, mikrokredencialų (MC) kategorijos, suinteresuotosios šalys, tinkamumas naudoti

Kaip galima susiaurinti mikrokredencialo sąvoką? 

Norint sudaryti sąlygas mikrokredencialų kūrimui ir diegimui bei paspartinti jų plėtrą bei įgyvendinimą, svarbiausia yra bendra ir skaidri mikrokredencialų apibrėžtis. Tai leis sukurti mikrokredencialą kaip patikimą įgūdžių užtikrinimo priemonę.

2022 m. ES Tarybos rekomendacijos 5 skirsnio a punkte nurodyta, kad “mikrokredencialai - tai įrašas apie mokymosi rezultatus, kuriuos besimokantis asmuo pasiekė baigęs nedidelės apimties mokymo kursus. Šie mokymosi rezultatai yra įvertinti remiantis skaidriais ir aiškiai apibrėžtais standartais”. Ši apibrėžtis atitinka 2020 m. Europos atvirųjų mokymosi dalykų konsorciumo ir daugelio kitų konsultacinių įstaigų, kurios prisidėjo prie daugybės tyrimų, diskusijų ir bendrų derybų, idėją.


1.2 pav. Mikrokredencialo apibrėžtis ir jo duomenų specifikacija 2020 m.

Kai kurie tyrėjai pastebi, kad dažnai "kredencialų srityje atliekami tyrimai paprastai apima du pagrindinius aspektus: mokymosi veiklą, kurią baigus išduodamas kredencialas, ir patį kredencialą. Terminas "mikrokredencialas" dažnai vartojamas abiem aspektams apibūdinti. Pavyzdžiui trumpas mokymosi kursas, ir pažymėjimas vadinami mikrokredencialais." (Orr et al. 2020, p. 38)


Iš esmės mikrokredencialai gali būti suteikiantys ir nesuteikiantys kreditus (credit-bearing and non-credit bearing), todėl besimokantieji gali lanksčiai rinktis mokymosi kelią pagal savo pageidavimus ir poreikį. Brown (2020) šį kontekstą pavaizdavo diagramoje.



1.3 pav. Mikrokredencialo atvaizdavimas

Darome prielaidą, kad projekte "DigiProf", kuris vykdomas aukštųjų mokyklų, kreditus suteikiantys mikrokredencialai yra siektinas standartas. Jie atspindi sudėtingumo ir savarankiškumo lygį, kurio reikalaujama įprastame formalių studijų modulyje. Tai reiškia, kad vertinimas turi būti suderintas su formaliu akademinės kvalifikacijos lygiu. Galiausiai, tikėtina, kad šie mikrokredencialai bus pripažįstami universitetuose, institucijose ir darbo rinkoje, taigi bus susiję su besimokančiųjų kvalifikacijos kėlimu ir įsidarbinimo galimybėmis.

Kas dalyvauja mikrokredencialų išdavimo procese?

Mikrokredencialai nėra pavieniai, jie yra didesnės ekosistemos dalis.  Labai svarbu suvokti tarpusavio ryšį tarp įvairių sudedamųjų dalių - švietimo sistemos, visuomenės ir darbo pasaulio komponentų.  Prieš pradėdami bet kokią mikrokredencialų išdavimo veiklą, turime nepamiršti šios kompleksinės ekosistemos.

Pastaraisiais metais kilo keletas idėjų dėl tokios ekosistemos elementų ir funkcijų. Vieną iš plačiausių galima rasti Australijoje, kur mikrokredencialai yra glaudžiai susiję su švietimo verslu  (kurio "produktas" yra mikrokredencialas):


1.4 pav.  Australijos mikrokredencialų ekosistemos pavyzdys 

Kaip matoma 1.5 paveiksle, darbdavių vaidmuo yra daugialypis.


 1.5 pav. Mikrokredencialų ekosistema: paslaugų teikėjai ir galimos sąsajos

ES požiūris į poreikius, kuriuos galima patenkinti, yra įvairesnis. ES Tarybos rekomendacijų 5 dalies a) punkte yra užuomina apie mikrokredencialo naudos gavėjus ir jų poreikius: “Kursų, kuriuos baigus išduodami mikrokredencialai, paskirtis - suteikti besimokančiam asmeniui konkrečių žinių, įgūdžių ir kompetencijų, padedančių patenkinti visuomenės, asmeninius, kultūrinius ar darbo rinkos poreikius.”

Ekosistemos branduolį sudaro besimokantieji (iš dalies esantys gavėjai), taip pat mikrokredencialus išduodančios organizacijos, pvz., aukštosios mokyklos, jų dėstytojai ir darbuotojai. Taip pat čia veikia darbdaviai ir vyriausybės, kokybės agentūros, IT paslaugų teikėjai ir kt. 


1.6 pav. Mikrokredencialai ir suinteresuotosios šalys

Išduodančiosios organizacijos institucinis pasirengimas yra esminė ekosistemos veikimo pradžios ir išdavimo proceso sąlyga. Be abejo, politikos formuotojai ir valdžios institucijos turi iš anksto paruošti reikiamą veiksmų planą.

Kaip gali būti naudojami mikrokredencialai? 

Svarbiu indėliu į pradinį ir tęstinį mokymąsi gali būti laikomas nedidelių mokymosi dalykų organizavimas, įgūdžių ar kompetencijų, turinčių aiškią vertę darbo pasaulyje, asmeniniams (profesiniams) poreikiams arba visuomeniniams ir kultūriniams tikslams, įgijimas.

Pasiekimo vertė priklauso nuo to ar juos patikrina pripažinta ir patikima išduodančioji institucija (pvz., švietimo įstaiga ar verslo organizacija). Galimybė išduoti skaitmeninį pažymėjimą kaip alternatyvą tradiciniam oficialiam išrašui, didina asmeninio mikrokredencialo pritaikomumą įvairiose nacionalinėse ir tarptautinėse situacijose.

Specifinės mikrokredencialų savybės leidžia gana lanksčiai juos taikyti, nepaisant, ar tai būtų vieno mokomojo dalyko žinių kaupimas, ar mokymosi visą gyvenimą programos dalis, o galbūt net palaipsnis kvalifikacijos ar mokslo laipsnio įgijimas.

Last modified: Thursday, 9 November 2023, 9:49 AM