3.1.2. NMA-susieti įrankiai, padedantys kurti dalyko turinį ir užtikrinti įsitraukimą

Kaip jau buvo paaiškinta 1 skyriuje, kuriant nuotolinį studijų dalyką, svarbu numatyti strategijas, kurios padėtų dėstytojams rinkti įrodymus apie tai, kaip studentai sąveikauja su mokymosi ištekliais ir veiklomis. Įrodymais pagrįsti duomenys padeda dėstytojams tobulinti kasdienę mokymo praktiką, nes parodo, kokiais ištekliais studentai nesinaudoja, kokia veikla yra mažiau įtraukianti ir kokios temos ar sąvokos lieka neaiškios, todėl reikia daugiau diskusijų ar praktinių užsiėmimų. Be to, įrodymai gali parodyti dėstytojams, kad kai kurie studentai visai nesusiduria su dalyko turiniu, ir tai gali būti signalas, kad studentams gali grėsti iškritimas iš studijų. Todėl svarbu su jais susisiekti ir aptarti situaciją. 

Šiame skyriuje siūlome įrankius, naudingus vertinant studentų įsitraukimą ir motyvaciją, kad būtų galima iš naujo koreguoti veiklą ir taip pagerinti jų įsitraukimą. Kartu siūlomos priemonės suteikia galimybę studentams padidinti savo metakognicijos lygį, susijusį su mokymusi ir įsitraukimu. 

Dalis šiame poskyryje aptariamų įrankių yra:

  • Diskusijų forumas

  • Grupės pasirinkimas

  • Pasirinkimas

  • Grįžtamasis ryšys

  • Skaitmeninis ženkliukas

Diskusijų forumas

Forumo veikla leidžia studentams ir dėstytojams keistis idėjomis rašant komentarus vienoje temoje (2 pav.). Į forumo pranešimus galima įtraukti failus, pavyzdžiui, paveikslėlius ir mediją. Dėstytojas gali nuspręsti vertinti ir (arba) reitinguoti forumo pranešimus, taip pat galima leisti studentams reitinguoti vienas kito pranešimus.

Įrašų forume skaičius yra būdas įvertinti studentų dalyvavimo ir įsitraukimo lygį. Kai mokymosi duomenų analizė parodo, kad įsitraukimas yra menkas, dėstytojas gali nuspręsti imtis veiksmų ir atlikti pakeitimus mokymosi turinyje - sukurti labiau įtraukiančią veiklą, įvertinti forumo įrašus ir/ar nustatyti tarpusavio grįžtamojo ryšio veiklą. 


2 pav. Diskusijų forumo Moodle aplinkoje pavyzdys (Tamoliūnė, asmeninė komunikacija, 2022, bakalauro studijų dalykas “Atviresnio švietimo politika”, Vytauto Didžiojo universitetas)


Grupės pasirinkimas

Ši priemonė leidžia studentams sukurti grupę užduočiai atlikti, prisijungti prie esamos grupės arba pakeisti grupę, atsižvelgiant į dėstytojo sprendimą. Ji suteikia galimybę patikrinti ir įvertinti, ar studentai yra pakankamai įsitraukę, kad galėtų prisijungti prie grupės, ir atitinkamai, ar pakankamai įsitraukę į grupės veiklą. Bet koks atsakymas rodo tam tikrą studentų įsitraukimo lygį. Tačiau dėstytojas turėtų remtis savo žiniomis apie grupės dinamiką ir mokymosi elgesį, kad sužinotų daugiau apie grupės pasirinkimo ar pakeitimo sprendimus. Grupės pasirinkimo įrankį dėstytojas taip pat gali naudoti norėdamas padėti studentams planuoti savo mokymąsi, leisdamas jiems ne tik patiems sudaryti grupes, bet ir pasirinkti užduoties pristatymo datą (3 pav.). Svarbu, kad jei dėstytojas pastebi pasyvų tam tikrų studentų įsitraukimą, jis turėtų į tai atkreipti dėmesį ir susisiekti su studentais el. paštu arba paskelbti bendrą žinutę diskusijų forume.

3 pav. Grupės pasirinkimo veiklos pavyzdys Moodle aplinkoje (sukurta šios mokymosi medžiagos reikmėms)


Pasirinkimas

Pasirinkimo įrankis leidžia dėstytojui užduoti vieną klausimą ir pasiūlyti kelis galimus atsakymus. Šis įrankis leidžia dėstytojui sukurti užduotį, kurioje studentai patys gali pasirinkti, kaip, pavyzdžiui, plėtoti tam tikrą temą. Pavyzdžiui, studentai gali pasirinkti, ar jie nori analizuoti ir aptarti klimato kaitos problemas iš ekonominės, ar iš teisinės perspektyvos. Taip pat, galima leisti studentams pasirinkti norimą datą, ar kitą sprendimą, priklausomai nuo kylančio klausimo. Rezultatai gali būti skelbiami studentams atsakius į klausimus, po tam tikros datos arba visai neskelbiami. Be to, rezultatai gali būti skelbiami nurodant studento tapatybę arba anonimiškai. Suteikus besimokantiesiems galimybę pasirinkti, ko jie nori mokytis, padidėja jų įsitraukimo lygis. Taip dėstytojai reaguoja į jų mokymosi poreikius ir interesus. Naudojant šią priemonę, bet koks atsakymas rodo įsitraukimo lygį ir gali būti pradžia gilesnei diskusijai.


Grįžtamasis ryšys

Grįžtamojo ryšio įrankis leidžia dėstytojams kurti ir vykdyti apklausas, jį galima naudoti dalyko ar dėstymo vertinimui. Naudojantis šia priemone galima iš naujo sukurti užduotį ar veiklą, kuri nepasiteisino. Grįžtamojo ryšio įrankį galima naudoti visą semestrą, taip pat semestro pabaigoje. Viso semestro metu galima rinkti grįžtamąjį ryšį, siekiant išsiaiškinti, ar studentai supranta pagrindines per užsiėmimą pristatytas sąvokas, kokie ištekliai jiems yra naudingiausi ir kokie papildomi ištekliai jiems būtų aktualūs. Tuo tarpu galutinis grįžtamasis ryšys yra susijęs su vidiniu dalyko kokybės vertinimu, kai studentų prašoma pasidalyti savo įžvalgomis ir nuomonėmis apie keletą su kurso turiniu susijusių klausimų. Nors visos apklausos planuojamos semestro pradžioje, kai kurie klausimai gali būti redaguojami, papildomi ar pašalinami, atsižvelgiant į mokymosi pažangą, problemas ar klausimus, kurie iškyla dirbant su skirtingomis studentų grupėmis kiekvieną semestrą (4 pav.). 

     

4 pav. Grįžtamojo ryšio apie studijų dalyką apklausos pavyzdys (Tamoliūnė, asmeninė komunikacija, 2022, bakalauro studijų dalykas “Atviresnio švietimo politika”, Vytauto Didžiojo universitetas)


Skaitmeniniai ženkleliai

Tokioje NMA, kaip "Moodle", dėstytojai gali išduoti skaitmeninius ženkliukus, kurie yra geras būdas įvertinti pasiekimus ir parodyti pažangą. Skaitmeniniai ženkleliai gali būti suteikiami pagal įvairius pasirinktus kriterijus ir gali būti rodomi naudotojo profilyje arba skelbiami viešoje ženklelių kolekcijoje. Ženkliukai yra susiję su mokymosi žaidybinimo procesu ir gali būti stiprus įtraukiantis veiksnys. 




Last modified: Monday, 13 February 2023, 11:14 AM