1.1.2. Metakognityvinės strategijos, skatinančios besimokančiųjų metakognityvinį mąstymą apie mokymosi dizainą

Svarbus veiksnys, susijęs su mokymo dizainu, yra mokymosi veiklos nuoseklumas. Kitaip tariant, turite įsitikinti, kad visos užduotys yra susijusios su mokymosi rezultatais. Be to, bendra dalyko struktūra turėtų būti nuosekli ir lengvai suprantama. Besimokantieji turėtų gebėti atpažinti mokymosi kelią ir suprasti, kaip kiekviena tema, mokymosi priemonė, veikla ir užduotis prisideda prie sėkmingo mokymosi ir mokymosi rezultato.

4 strategijos pavyzdys. Konceptų žemėlapių kūrimas, siekiant reflektuoti dalyko konceptus

Pateiksime veiklos pavyzdį. Pavyzdžiui, pirmoje užduotyje galite paprašyti mokinių surasti tris "atvirojo švietimo" apibrėžimus ir apibūdinti juos pagal jų savybes. Atlikdami antrąją užduotį, jie galėtų dirbti grupėse ir sukurti sąvokų žemėlapį, kuriame apibrėžimai ir charakteristikos būtų sugrupuoti (4 pav.). Šiam tikslui mokiniai gali pasirinkti bet kurią priemonę iš toliau išvardintų: Moodle Mindmap, Mindmup, Mindmeister, Genially.



4 paveikslas. Žiedinio sąvokų žemėlapio "Genialiai" šablonas (šaltinis https://genial.ly/template/circular-concept-map/)


Kai studentai atlieka šias užduotis, jie tobulina sąmoningą užduočių atlikimą. Tuo pačiu metu jūs galite skatinti besimokančiųjų metakogniciją:

    • virtualioje mokymosi aplinkoje įtraukiant dėstomo dalyko mokymosi rezultatus.

    • kuriant užduotis ir susiejant jas su mokymosi rezultatais, kaip nurodyta kurso / užduoties ar studijavimo vadovo aprašyme (daugiau 1.2. skyriuje).

    • nustatant ir naudojant aiškius kiekvienos užduoties vertinimo kriterijus, kuriuos galima pasitikslinti studijavimo vadove

    • suteikiant grįžtamąjį ryšį apie vertinimą ir pažymint, kurie mokymosi rezultatai buvo pasiekti, o kurie - ne.



5 strategijos pavyzdys. Mokymosi turinio, kuriam reikia daugiau paaiškinimų, kūrimas

Dar viena metakognityvinė mokymosi strategija - skatinti besimokančiuosius užduoti klausimus paskaitų metu, kad dėstytojas galėtų laiku atsakyti į juos. Tam galima naudoti bet kurią priemonę, leidžiančią kurti bendrus dokumentus, pavyzdžiui, "Google Jamboard" (5 pav.).

5 paveikslas. Klausimų ir atsakymų veikla sinchroninės paskaitos metu, naudojant "Google Jamboard" įrankį (veikla, sukurta šiai mokomajai medžiagai, Tamoliūnė, 2022)


6 strategijos pavyzdys. Mokymosi ir dalyko turinio į(si)vertinimas

Norėdami padėti besimokantiems savarankiškai vertinti ir stebėti savo žinias, galite pakviesti juos pateikti atsiliepimus apie tam tikrą temą, dalyko dalį, mokymosi metodą, mokymosi išteklius, grįžtamojo ryšio naudingumą, vertinimo kriterijų aiškumą ir pan. Tuo pačiu, galite paprašyti studentų apmąstyti savo darbą dalyko studijavimo metu ir savo įsitraukimą bei dalyvavimą sinchroninėse paskaitose. Pavyzdžiui, Moodle sukurtas grįžtamojo ryšio įrankis leidžia rinkti besimokančiųjų atsiliepimus (6 pav.) ir kartu generuoja duomenis apie tai, kiek atsakymų buvo pateikta.


6 paveikslas. Moodle grįžtamojo ryšio veiklos pavyzdys apie mokymosi dizainą (Trepulė ir Tamoliūnė, magistrantūros studijų kursas "Suaugusiųjų švietimo koncepcijos", Vytauto Didžiojo universitetas)


Grįžtamojo ryšio veikla turėtų būti rengiama tada, kai to reikia, arba bent jau dalyko pabaigoje. Pavyzdžiui, galite paklausti besimokančiųjų, kaip jie gali pritaikyti naujas žinias savo praktikoje arba kokius išteklius jie laiko naudingiausiais. Šie klausimai skatina besimokančiųjų metakogniciją ir suvokimą, kaip jie supranta temą ar visą dalyką. Šie atsakymai gali padėti geriau suprasti, kokie yra besimokančiųjų mokymosi prioritetai.

7 strategijos pavyzdys. Kvietimas besimokantiesiems bendrai kurti mokymosi išteklius

Galite skatinti besimokančiųjų socialinį dalyvavimą ir akcentuoti mokymosi bendruomenės svarbą, kviesdami studentus dalintis mokymosi ištekliais, kurie, jų nuomone, yra naudingi mokantis tam tikros temos. Tam galite naudoti "Moodle" žodynėlį, vikius ar kitą išorinį įrankį.

Daugiau idėjų apie mokymosi priemones, galinčias skatinti besimokančiųjų įsitraukimą ir metakogniciją, rasite kituose šios mokomosios medžiagos skyriuose. Taip pat, 2.2 skyriuje pateiksime keletą rekomendacijų, kaip atlikti duomenimis pagrįstą mokymo ir mokymosi intervenciją, o 3 skyriuje pristatysime mokymo ir mokymosi strategijas, kurios gali padėti palaikyti ir įtraukti studentus į mokymąsi.


Last modified: Monday, 6 February 2023, 2:00 PM