1.1.1. Metakognityvinės strategijos, padedančios besimokantiesiems planuoti, stebėti ir apmąstyti savo mokymąsi

Metakogniciją sudaro du vienas kitą papildantys procesai: 1) žinojimas apie pažinimą (kogniciją) ir 2) pažinimo reguliavimas. Žinios apie kogniciją reiškia studentų savęs kaip besimokančiųjų suvokimą, t. y. supratimą apie tai, kaip jie mokosi, veiksnius, kurie daro įtaką jų rezultatams, arba skirtingas mokymosi strategijas, kurių jie imasi atsižvelgdami į situaciją. Pažinimo reguliavimas siejamas su besimokančiųjų gebėjimu išsikelti tikslus, planuoti ir stebėti mokymąsi bei savarankiškai vertinti mokymosi rezultatus. Metakognicija taip pat susijusi su pasirenkamomis mokymosi strategijomis ir priimamais sprendimais bei pokyčiais. Svarbu nuo pat pirmųjų užsiėmimų įtraukti besimokančiuosius į aktyvų bendradarbiavimą ir diskusijas, o tai galima pasiekti rengiant įtraukiančią mokymosi veiklą.


Kaip kurti tokią mokymosi veiklą ir kokiomis skaitmeninėmis priemonėmis ją galima paremti?

Skatinti metakognityvines strategijas, kurios skatina besimokančiųjų supratimą apie savo mokymąsi, galite:

  • pakviečiant studentus prisidėti prie dalyko plano rengimo, paprašyti jų prisistatyti ir pasidalinti savo ankstesnėmis žiniomis ir patirtimi tam tikra tema,

  • skatinant besimokančiuosius apmąstyti ir pasidalyti, kokios yra jų mokymosi strategijos ir kokie mokymosi metodai jiems labiausiai patinka,

  • nurodant, ką jie išmoks šiame studijų dalyke,

  • kviečiant besimokančiuosius pasidalyti savo mokymosi lūkesčiais ar poreikiais.

  • skatinant besimokančiuosius sudaryti mokymosi planą su nustatytais mokymosi tikslais ir aprašytomis mokymosi strategijomis;

  • leidžiant besimokantiesiems prisidėti prie mokymosi pasirenkant, kokias temas jie norėtų giliau nagrinėti, kokias užduotis atlikti ir kada;

  • padedant besimokantiesiems individualiai nustatyti, ką jie jau žino ir ką turi išmokti, kad galėtų atlikti užduotį;

  • skatinant savirefleksiją ir savęs vertinimą - kaip jiems sekėsi ir ar jie pasiekė savo asmeninius mokymosi tikslus;

  • skatinant besimokančiuosius peržiūrėti ir įvertinti savo mokymosi procesą ir taikytas mokymosi strategijas.



1 strategijos pavyzdys. Savirefleksijos apie mokymąsi skatinimas

Yra Moodle arba išorinių įrankių, kurie gali padėti įgyvendinti aukščiau minėtą veiklą. Pavyzdžiui, gali būti naudojamas Padlet įrankis, leidžiantis sukurti bendrą "sieną", kurioje visi studentai gali dalintis savo mokymosi patirtimi. (pav. 1).


1 paveikslas. Padlet įrankio, skirto skatinti besimokančiųjų metakogniciją ir rinkti duomenis apie mokymosi patirtį, pavyzdys (veikla, sukurta šiai mokomajai medžiagai, Tamoliūnė, 2022)

Tokios veiklos gali paskatinti studentus reflektuoti, kaip jie mokosi ir ką jiems svarbu išmokti. Šie duomenys gali įkvėpti dėstytojus, kaip vykdyti mokymą ir mokymąsi, kad būtų remiami mokinių pasiekimai, įsitraukimas ir savivaldus mokymasis. Be to, pagal surinktus duomenis galima peržiūrėti iš anksto parengtą dalyko turinį, nuspręsti, ar jis atitinka besimokančiųjų lūkesčius ir ar reikėtų įtraukti kitų temų, ar ne. Tokiu būdu parodysite studentams, kad iš jų tikitės aktyvaus dalyvavimo. Būtinai išanalizuokite besimokančiųjų poreikius ir lūkesčius, kuriuos jie išreiškė kurso metu, ir pateikite grįžtamąjį ryšį apie tai, ar juos galima patenkinti.


2 strategijos pavyzdys. Mokymosi proceso dekonstravimas ir "garsus mąstymas"

Galite padėti studentams planuoti mokymąsi ir galvoti apie jį modeliuodami savo mąstymo procesą. Pavyzdžiui, pristatydami užduotį, dekonstruokite užduoties kūrimo procesą, pateikdami nurodymus, kaip žingsnis po žingsnio atlikti užduotį. Galite pasinaudoti Moodle užduočių kūrimo priemone ir pateikti išsamią informaciją, dekonstruodami procesą aprašymo skiltyje (pav. 2).


2 paveikslas. "Dekonstruotos" užduoties aprašymo pavyzdys, padedantis studentams suprasti užduoties atlikimo etapus (adaptuota pagal Volungevičienė ir kt., 2021, p.140)


3 strategijos pavyzdys. Besimokančiųjų kritinio mąstymo ir refleksijos skatinimas

Kurdami dalyko turinį nepamirškite, kad mokymosi veikla turėtų skatinti kritinį mąstymą, asmeninį susidomėjimą ir originalų supratimą. Ši veikla turi paskatinti besimokančiuosius suvokti, kaip jie mokosi, ir kartu informuoti jus apie tai, kaip besimokantieji daro pažangą kurso metu.

Pavyzdžiui, kai norite paskatinti studentų kritinį mąstymą ir refleksiją, pravartu užduoti jiems atvirą ir sudėtingą klausimą. Galite naudoti Moodle diskusijų forumą, kad paskatintumėte studentus diskutuoti įvairiais klausimais, leisdami jiems apmąstyti ir pasidalyti savo žiniomis tam tikra tema. Tokiu būdu besimokantieji turi galimybę patys įvertinti savo žinias ir mokymosi procesą (3 pav.) ir stebėti, ar jie taip pat aktyviai dalyvauja mokymosi procese ir diskusijose, kaip ir jų kolegos. Diskusijų klausimai taip pat gali būti iš anksto sukurti tam, kad studentai galėtų į juos atsakyti būdami paskaitoje arba bet kuriuo kitu jūsų kaip dėstytojo nurodytu laiku.

3 paveikslas. Iš anksto nustatytų klausimų Moodle forume pavyzdys (Trepulė ir Tamoliūnė, magistrantūros studijų kursas "Suaugusiųjų švietimo koncepcijos", Vytauto Didžiojo universitetas)


Žinoma, kuriant metakognityvinę mokymosi veiklą taip pat galima naudoti virtualioje mokymosi aplinkoje (VMA) įdiegtas priemones, pavyzdžiui, grįžtamąjį ryšį, testą, vikius. Taip pat, šios priemonės kaupia besimokančiųjų veiklos pėdsakus. Plačiau apie tai, kaip sukurti Moodle aplinkoje esančius įrankius ir priemones, ir kaip įvairios priemonės gali būti naudojamos duomenims rinkti ir generuoti, pristatoma 1.3 poskyryje.

Last modified: Monday, 27 February 2023, 10:54 AM