- Kriterijais grįstas vertinimas (VDU Moodle aplinka)
Moodle dėstytojai turi galimybę įvertinti studentų darbą, spręsdami, ar (ir kiek) buvo įgyvendinti vertinimo kriterijai. Dėstytojai gali vertinti pagal iš anksto nustatytus vertinimo kriterijus ir pateikti grįžtamąjį ryšį apie tai, kaip studentui pavyko pasiekti tam tikrus kriterijus (žr. 1 pav). Tai ne tik leidžia studentams geriau suprasti vertinimo procesą, bet ir palengvina grįžtamojo ryšio teikimą. Dėl to bendras mokymosi procesas gali būti pagerintas.
1 pav. Vertinimas pagal vertinimo kriterijus (VDU Moodle aplinka)
Naudodami aukščiau pademonstruotą Moodle įrankį, dėstytojai turi pateikti grįžtamąjį ryšį, paaiškindami vertinimo kriterijus, kurių studento darbas neatitiko, ir kodėl jis gavo tam tikrą 5vertinim1. Šio Moodle įrankio taikymas gali reikšmingai prisidėti prie vertinimo skaidrumo TGM aplinkoje.
Kitas Moodle įrankis, leidžiantis dėstytojams įvertinti studentų darbą pagal vertinimo kriterijus, parodytas 2 pab. Dėstytojas gali įvertinti studentų darbus, skirdamas pažymį, o vėliau paaiškindamas, kokie vertinimo kriterijai buvo įgyvendinti. Šiuo atveju grįžtamasis ryšys turėtų būti organizuojamas pagal vertinimo kriterijus. Pateikdamas grįžtamąjį ryšį, dėstytojas turi paaiškinti, kaip studentui sekėsi pasiekti vertinimo kriterijus ir pagrįsti duotą pažymį. Vėlgi, tai užtikrina vertinimo skaidrumą ir leidžia studentams geriau suprasti vertinimo procedūras.
2 pav. Grįžtamojo ryšio teikimo pagal vertinimo kriterijus pavyzdys (VDU Moodle aplinka)
Kaip parodyta aukščiau, dėstytojas vertina studentus ir nurodo studento kompetencijos lygį, kuris yra tiesiogiai susijęs su numatomais mokymosi rezultatais. Grįžtamasis ryšys pagal vertinimo kriterijus - dėstytojas paaiškina, kokius vertinimo kriterijus studento darbas atitiko ir ką dar reiktų patobulinti.
Moodle įrankiai įgalina ir palengvina vertinimo procedūras. Vertinimo kriterijus būtina nurodyti, nes tai užtikrina vertinimo procedūrų skaidrumą TGM aplinkoje.
Čia buvo pateikti keli pavyzdžiai iš VDU Moodle aplinkos, siekiant pademonstruoti, kaip galima atlikti vertinimą pagal iš anksto numatytus vertinimo kriterijus.
2. Vertinimo kriterijai skaidrumui didinti
Remiantis pagrindiniais skaidraus vertinimo principais, šiame geriausios praktikos pavyzdyje pateikiami svarbūs žingsniai ir įrankiai, kurie gali padėti skatinti vertinimo skaidrumą skaitmeninėje aplinkoje.
Visų pirma, svarbu suprasti, kad skaidrumas yra daugiau nei tiesiog dalijimasis vertinimo kriterijais, būtina vadovauti studentams, kaip juos naudoti kontekste (Jönsson ir Prins, 2019). Dėl to būtina ne tik apibūdinti konkrečius rezultatus ir įgūdžius, kuriuos norime, kad studentai išsiugdytų, bet ir susieti juos su realia vykdoma veikla. Be to, šie kriterijai turėtų būti kokybės rodikliai (Jönsson ir Prins, 2019), nes jie atspindi skirtingus studentų veiklos sluoksnius ir dimensijas. Todėl, kaip pedagogai, turėtume patikrinti, ar atliekamos užduotys ir kita veikla yra ne tik suderinta, bet ir proporcinga numatomiems rezultatams. Būtina reguliariai peržiūrėti numatytus rezultatus ir kriterijus, teikti grįžtamąjį ryšį ir stebėti besimokančiųjų pažangą, nes tai skatins jų savarankiškumą, įsitraukimą ir savireguliaciją. Šį procesą gali palaikyti patys studentai, nes pagal turimus kriterijus ir grįžtamąjį ryšį jie gali įvertinti ir pateikti grįžtamąjį ryšį apie vienas kito užduotis, o tai gali padėti formuotis gerosios praktikos bendruomenėms.